Concentratie problemen

Concentratie problemen

Wat kan helpen:

Celzouten: 3,6,5,8

Puro:

LT0D3
Zeekoraal mineralen
L-Tryptofaan
Krill olie, Visolie (omega 3)
B-Supreme
OPC plus

ADD

ADD staat voor 'attention deficit disorder'. Het betreft kinderen en volwassenen die zich moeilijk kunnen concentreren. Sommige kinderen kunnen moeilijk opletten in de klas of kunnen zich niet focussen. De kinderen zijn vaak stil en teruggetrokken.

De term ADD is verouderd; vandaag spreekt men van een subtype van ADHD, 'attention deficit/hyperactivity disorder'. ADD-kinderen hebben dus ADHD zonder hyperactiviteitssymptomen. Ze hebben concentratieproblemen maar ze zijn niet druk.

ADHD

ADHD is de afkorting voor 'attention deficit/hyperactivity disorder'. Kinderen met aandachtsstoornissen of hyperactieve kinderen vallen hieronder. ADHD omvat drie aspecten: tekort aan het vermogen om zich te concentreren, hyperactiviteit ('druk') en impulsief gedrag. Wanneer enkel het eerste aspect (concentratietekort) overheerst, dan spreekt men wel eens van ADD. Het probleem stelt zich vooral in de klas, waar ze moeilijk bij de les kunnen blijven en impulsief op vragen reageren.

De diagnose van ADHD staat onder sterke kritiek. De laatste jaren is het gebruik van ADHD-medicatie fors toegenomen, terwijl het dikwijls niet om een ziekte gaat, maar om een maatschappelijk probleem, met name het minder goed presteren op school. Een groot aantal oorzaken zijn hier voor op te sommen: te weinig beweging, te veel achter de computer of de tv, voedingssadditieven, te veel suikers en/of te weinig gezonde voedingsstoffen zoals omega-3-vetzuren. Met de diagnose van ADHD moet dus zeer omzichtig omgesprongen worden, omdat het label 'ADHD' ook verregaande gevolgen heeft voor het kind. Trouwens, ook bij volwassenen komt ADHD voor.

Concentratieproblemen

Er is een groot verschil of het probleem ontstaat doordat men:

  • door alles in de omgeving wordt afgeleid
  • een ADD of ADHD stoornis heeft
  • zorgen heeft
  • lichamelijke klachten heeft en men ten gevolge van de pijn/ongemak niet kan concentreren
  • zich misschien wel verveelt en daardoor de gedachte er niet bij kan houden, (veel hoog begaafde kinderen hebben concentratieproblemen en daardoor bijv. slechte schoolresultaten)
  • slaapstoornissen heeft waardoor je afwezig bent en ga zo maar door.

Sommige vrouwen hebben alleen concentratieproblemen vlak voor, tijdens of na de menstruatie. Concentratieproblemen ten gevolge van weersomstandigheden komen ook voor.

Ook kinderen die het thuis niet makkelijk hebben kunnen concentratieproblemen ontwikkelen. Ten gevolge van woede, angst of verdriet is het mogelijk dat iemand zijn gedachten er niet meer bij kan houden. Iedereen kan zich wel eens niet concentreren, daar is niets mis mee. Zodra het chronisch gaat worden ligt het anders.

Concentratieproblemen oplossen door ritme en voeding

Niemand is gemaakt om uren aan een stuk dezelfde activiteiten uit te voeren. Wetenschappers die zich bezig houden met time-management hebben verschillende studies gepubliceerd dat een werksessie in theorie niet langer mag duren dan 45 minuten. Daarna moet men 15 minuten pauzeren of totaal met iets anders bezig zijn.

Concentratie is ook een zaak van de juiste voeding. Geraffineerde producten zijn taboe. Voor de energievoorziening zijn trage suikers op regelmatige tijdstippen een absolute noodzaak. Zes kleine maaltijden per dag - bijvoorbeeld om 8u, 10u, 12u, 14u, 16u en 18u zijn daarom veel beter dan de drie grote klassieke maaltijden.

Behalve de voeding raden specialisten ook aan niet langer dan 8 sessies per dag zeer geconcentreerd te werken of te studeren. Dit advies geldt enkel voor mensen die een maximum rendement willen halen uit hun dagelijkse prestaties.

Een natuurlijk hulpmiddel voor een betere concentratie is lecithine. Lecithine komt in alle cellen van het lichaam voor. Het is een soort vet en het bevat o.a. vetzuren, B-vitaminen en fosfor. Vooral de hersenen, het hart, de lever en de huid hebben veel Lecithine nodig. Ons voedsel bevat in veel gevallen te weinig Lecithine om in onze behoefte te voorzien. Bij het ouder worden neemt het geheugen in min of meerdere mate af. Voor een optimale werking van het geheugen hebben de hersenen o.a. choline nodig. Lecithine is rijk aan choline. Volgens wetenschappelijke studies verbetert lecithine het geheugen. Zowel bij jong en oud. Hersenen, zenuwstelsel De hersenen en het zenuwstelsel bevatten veel Lecithine. Lecithine wordt door de hersenen gebruikt als energiebron. Verbruiken de hersenen veel Lecithine, dan kan een tekort ontstaan met als gevolg: prikkelbaarheid, zenuwachtigheid, gebrek aan geduld...en concentratieverlies. Maar ook koninginnebrij is, door het hoge gehalte aan opbouwstoffen (essentiële aminozuren, mineralen, spoor-elementen,...), een krachtig hulpmiddel bij vermoeidheid en concentratieproblemen.