Vitamine C

Vitamine C

Dit is de bekendste vitamine onder de vitamines. Ik weet nog wel dat ik vroeger zo vijf pilletjes op kon eten omdat ze altijd zo lekker smaakten. Wat ik nu nog steeds wel eens doe wanneer ik mij niet helemaal fit voel. Toch wil ik aan deze vitamine niet teveel aandacht besteden omdat deze onder veel mensen al erg bekend is.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt volgens gezondheidsinstanties rond de 60 milligram (mg). Deze hebben ze zo berekend omdat enkele tientallen milligrammen genoeg zijn om scheurbuik te voorkomen.

We zijn allang geen matrozen meer
Scheurbuik is echter een ernstige ziekte waarbij ze echt véél te weinig vitamine C binnenkrijgen. Er treden namelijk inwendige bloedingen op in de buik. Dus die 60 mg is misschien de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid wanneer je een matroos bent in de middeleeuwen. Maar voor een 21-eeuwse persoon is deze dosis veel te laag. Daarnaast wordt tegenwoordig vitamine C ook gebruikt als conserveermiddel waardoor niemand een vitamine C tekort kan krijgen zoals de matrozen.

Vitamine C is nodig voor de aanmaak van neurotransmitters en voor het energiemetabolisme. Het beste is om een dosis te nemen tussen de 200 à 400 mg per dag. Dit omdat onderzoek aantoont dat het lichaam volledig verzadigd is met 400 mg vitamine C en omdat vitamine C vanaf een dosis van 500 mg een pro-oxidant is in plaats van een antioxidant. Vanaf een dosis van 500 mg wordt het een 'vitamine C overdosis'.

En een leuk weetje voor de rokers: bij jullie mag de dagelijkse dosis vitamine C het dubbele zijn.