Vitamine B

Deze vitamines spelen ook een belangrijke rol bij het metabolisme. Vitamine B1, B2, B3 en B5 zijn de belangrijke schakels van het metabolisme. Vitamine B9 en B12 zijn dan weer betrokken bij de aanmaak en onderhoud van het DNA.

Een vitamine-B tekort zie je vooral in weefsels die metabolisch heel actief zijn, zoals je hersenen, de nieren en het hart.

Een tekort aan vitamine B1 veroorzaakt onder andere het syndroom van Wernicke en Korsakov, beide zijn hersenziekten. Bij deze ziekte sterven hersencellen af en wordt het geheugen beschadigd. Wernicke-Korsakovkomt vaak voor bij alcoholisten omdat zei zich vaak slecht voeden en daarom een tekort aan vitamine B1 oplopen.

Zo bleek in een studie dat vrouwen met het hoogste gehalte vitamine B9, 45% minder kans op een hartaanval hadden. Soortgelijke percentages gelden ook voor vitamine B6.

Vitamine B6 is belangrijk voor de stofwisseling. Het gaat hier met name om de afbraak en opbouw van aminozuren. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is hierdoor belangrijk bij de groei, de bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem.

Vitamine B6 bevindt zich vooral in voeding als vlees, eieren, vis, groente, melkproducten en graanproducten. Tekorten kunnen leiden tot bloedarmoede, zenuwaandoeningen en een verminderde weerstand.

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van de rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Deze vitamine zit vooral in dierlijke producten zoals melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren.

Een tekort aan vitamine B12 gebeurt vooral wanneer je geen dierlijke producten eet, zoals veganisten. Veganisten eten ontzettend gezond aangezien ze vooral plantaardige eiwitten binnenkrijgen die veel beter zijn dan de dierlijke eiwitten. Maar wel moeten ze dus op bepaalde tekorten letten.

Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot een vorm van bloedarmoede. Dit kan vervolgens weer leiden tot neurologische gevolgen, zoals tintelingen in de vingers, coördinatiestoornissen en spierzwakte in de benen.

Daarnaast toont onderzoek steeds meer aan dat verschillende ingrediënten uit een standaard multivitamine supplement, met vooral vitamine B6, B12, B9 en vitamine D belangrijke vitamines zijn in het voorkomen van hartziekten, kanker en andere chronische ziekten.

Daarnaast kun je niet snel een overschot aan vitamine B krijgen doordat vitamine B wateroplosbaar is en dus uitgeplast kan worden. Als je aan de supplementen wilt beginnen neem dan de vitamine B-complex.

Dit is belangrijk omdat de verschillende B-vitamines elkaar versterken en samenwerken om de metabolische processen vlot te laten verlopen

Het blijkt namelijk dat vitamine B-complex met onder meer B1, B2, B3, B5, B6, B9 en B12 de kans op een hartaanval met bijna de helft verminderd. Een studie waarbij alleen de vitamines B9 en B12 werden gegeven bleek het de kans op een hartaanval niet te verminderen.