Vitamine A

Vitamine A

Dit is een vitamine die oplosbaar is in vetten. Vitamine A zit in dierlijke producten en komt vooral in vlees als lever voor. Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd.

Je kunt vitamine A vinden in dierlijke producten als: vlees, zuivelproducten, vis en eidooiers.

In plantaardige producten bevindt zich bètacaroteen. Deze stof bevindt zich in groenten en fruit zoals:
  • Wortel
  • Bloemkool
  • Spitskool
  • Sinaasappel
  • Mandarijn
  • Banaan

Maar ons lichaam kan bètacaroteen slecht omzetten in vitamine A dus zal het aandeel van vitamine A hier maar laag zijn.

Vitamine A is goed voor haar en ogen. Door vitamine A worden cellen gevormd in de huid, luchtpijp, het haar, tandvlees en longweefsel. Daarnaast kunnen de ogen zich aanpassen aan schemer door vitamine A. Het afweer- en immuunsysteem blijft ook goed werken door vitamine A, zodat iemand niet ziek wordt.

De bovengrens voor volwassen ligt op ongeveer 15000 IE/IU vitamine A per dag. Een teveel aan vitamine A uit voeding binnenkrijgen haast niet mogelijk. Daarentegen is de kans groter dat je een vitamine A tekort hebt ontwikkeld en dat brengt genoeg problemen met zich mee zoals:

  • Dof haar
  • Huidproblemen
  • Nachtblindheid
  • En uiteindelijk kan het zelfs tot blindheid veroorzaken