Page content

article content

Mineralen in voeding

Mineralen in voeding Overzicht

 

Mineralen In voeding, Natuurlijke bronnen overzicht:
Calcium Amandelen, garnalen, kaas, kaviaar,   kelp (zeewier), knolraap, melasse, melkproducten, paranoten, sardines (in   blik), sojabonen, tahoe, yoghurt, zalm (in blik)
Chloor Tafelzout (natriumchloride), zeezout, zoutvervangingsmiddelen   (kaliumzout)
Chroom Aardappels (ongeschild), biergist,   eieren, fruit (vers), kip, oesters, rundvlees, vis en schaaldieren,   volkorenproducten, zuivelproducten
Fluor Appels, eieren, kabeljauw, sardines   (in blik), thee, zalm (in blik)
Fosfor Eieren, gevogelte, onbewerkte granen,   noten, vis, vlees, zaden
Jodium Garnalen, haring, kabeljouw, kreeft,   oesters, schelvis, zalm (in blik), zeewier, zonnebloempitten, zout (tafelzout   met jood behandeld en zeezout)
Kalium Aardappelen, amandelen, avocado’s,   bananen, cashewnoten, citrusvruchten, grapefruitsap, linzen, melasse, melk,   paranoten, perziken (gedroogd), pinda’s, rozijnen, sardines (in blik),   sinaasappelsap, spinazie (vers), tomatensap, volkorenproducten, walnoten
Kobalt Bieten, boekweit, kool, mosselen,   oesters, sla, spinazie, vijgen, waterkers
Koper Cashewnoten, gerst, haver, hazelnoten,   honing, linzen, melasse, mosselen, oesters, paddestoelen, paranoten, pinda’s,   tarwekiemen, walnoten, zalm
Magnesium Amandelen, bladgroente, garnalen,   haring, heilbot, kabeljauw, karper, makreel melasse, noten, schol, slakken,   sojabonen, tarwekiemen, zeebaars, zonnebloempitten, zwaardvis
Mangaan Avocado’s, boekweit, bramen, erwten,   gember, gerst, hazelnoten, haermout, kastanjes, koffie, kruidnagelen,   pinda’s, peulvruchten, spinazie walnoten, zeewier, zemelen
Molybdeen Bonen, donkergroene bladgroenten,   erwten en andere peulen, graankorrels, orgaanvlees
Natrium Bacon, boter, brood, ham, margarine,   melk, mosselen, rundvlees, sardines (in blik), sperziebonen, tafelzout   (voornaamste bron), tomaten
Selenium Broccoli, eierdooiers, kip, knoflook,   komkommer, kool, paddestoelen, selderij, tarwekiemen, tonijn, uien,   volkorenproducten, zeevissen en schaaldieren, zemelen
Silicium Ook bekend als kiezelzuur en   voedingsadditief E 551, komt voor in volle granen
Ijzer Vrouwen hebben gem. 15 mg per dag nodig en
mannen 9 mg.
zonnebloempitten,
cashewnoten 4 x zo veel ijzer dan andere noten (6,68 mg per 100 gram)
Andere noten (walnoten, hazelnoten en pistachenoten (1 eetlepel bevat 0,6 mg ijzer)
spinazie (100 gram bevat ongeveer 1.5 mg ijzer)
Groente (50 gram bevat 0,6 mg ijzer) Enkele aanraders naast spinazie: bietjes, asperges, zoete aardappels, rucola, broccoli, andijvie en boerenkool
pompoenpitten (een handje vol per dag zorgt voor 20% van dagelijkse hoeveelheid ijzer),
1 volkoren boterham (0,9 mg ijzer)
bruine boterham (0,6 mg ijzer)
Peulvruchten
 (50 gram bevat 1 mg ijzer)
(sojabonen, linzen, witte bonen, kikkererwten, sperziebonen, kapucijners, kikkererwten, bruine bonen).
Volkoren macaroni (50 gram bevat 0,6 mg ijzer)
Gekookt ei (1 mg ijzer)
Snee roggebrood (1,5 mg ijzer)
linzen (150 gram bevat 5 mg ijzer)
rood vlees (75 gram bevat 2,5 mg ijzer).
Kip (75 gram bevat 0,6 mg ijzer)
Appelstroop (15 gram bevat 2,3 mg ijzer).
Vooral gedroogd fruit: dadels, vijgen en rozijnen. Maar ook vers fruit: watermeloen, zwarte bessen, abrikozen, perziken en pruimen (1 portie bevat 0,8 mg ijzer)
Zink Ahornsiroop, eierdooiers, gist,   haring, kalkoen, lamsvlees, mager rundvlees, melasse, oesters, sesamzaad,   sojabonen, tarwekiemen, tarwezemelen, varkensvlees, vis, volkorenproducten,   zonnebloempitten.

Thamar
Met hart en ziel help ik mensen om inzicht te krijgen in de processen die op dat moment aanwezig zijn. Bij levensvragen, persoonlijke problemen of lichamelijk ongemak kijk ik samen met jou wat er nodig is om weer in balans te komen. Het werkt verhelderend om van daaruit de volgende stappen te zetten. In een consult komen zowel je blokkades als groeimogelijkheden en capaciteiten aan bod. Ik maak gebruik van mijn unieke Holistische totale Body & Mind Vitaliteitsscan gecombineerd met Kinesiologie en NEI Therapie. Ik loop graag een stukje met je mee ......