Darmen test als onderdeel van de unieke Holistische Vitaliteitsscan 

van Thamar Consult

Ik heb een unieke Holistische Werkwijze & Vitaliteitsscan ontwikkeld waarmee ik jouw darmen maar eigenlijk jouw volledige systeem kan doormeten. Je ontvangt van mij een behandelplan op maat in de brede zin van het woord. 

De darmen

"Alle ziektes beginnen in de darm" (Hippocrates)

In onze darmen bevinden zich 100 biljoen (14 nullen) darm bacterieen Samen vormen deze darm bacterieen de darmflora. De totale lengte van de darmen bedraagt 7,5 meter. Hierbij is de lengte van de dunne darm 6 meter en die van de dikke darm 1,5 meter. De darmen zijn aan de binnenkant bekleed met darmvlokken. Alles bij elkaar hebben de darmvlokken een oppervlakte van ongeveer een tennisveld. Door deze grote oppervlakte is de opname van voedingstoffen optimaal.  Naast de opname van voedingsstoffen hebben de darmen tal van andere functies. Zo wordt er door de darmbacterieen vitamine B1, B2, B5, B6, B11 en B12 geproduceerd. 


Daarnaast bevindt meer dan 80% van ons afweersysteem zich in de darmen. Hierbij zijn de organen, zenuwstelsel en hormoonstelsel betrokken. 


Naast bovenstaande functies bepalen onze darmen voor een groot gedeelte ons humeur. Tegenwoordig hebben veel mensen last van depressieve gevoelens. Vaak wordt gezocht naar een oorzaak 'tussen de oren', terwijl de oorzaak zich in de darmen bevindt. Maar ook veel huidklachten vinden hun oorsprong in een darm die uit balans is. 


Wat is slecht voor de darmen..

  • Verzurende voeding
  • Te snel en teveel eten
  • Onvoldoende kauwen
  • Suiker!
  • De meeste granen & zetmeel!
  • Brood, pasta, pizza en koekjes!
  • Gefrituurde voeding!
  • Geraffineerde voeding

Wat is goed voor de darmen...

  • Ontzurende voeding
  • Groenten, salades & smoothies
  • Vezels, oplosbare en onoplosbare
  • Yoghurt met melkzuurbacterien
  • Omega 3 rijke producten (vette vis)
  • Curcuma en gember
  • Uien en knoflook (anti-schimmel)

Gevolgen van een darm die uit balans is

  • Vermoeidheid
  • Huidklachten
  • Ribbels, deuken, scheuren in nagels
  • Hoofdpijn
  • Haaruitval
  • Gewrichtsklachten
  • Ontstekingen
  • Jeuk

Een aantal van mijn adviezen n.a.v. het consult kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Het voorkomen van verzuring:
    Het tegengaan van verzuring is een goede strategie om je darmen in topconditie te houden. Je darmen zijn gek op groenten. Deze creeren een optimale voedingsbodem voor je darmflora en tevens houden de vezels in groenten je darmen schoon.
  • Het vermijden van foute koolhydraten in de vorm van suiker, zetmeel en de meeste granen:
    Eet zo min mogelijk brood en minimaliseer het gebruik van overige foute koolhydraten in de vorm van suiker, zetmeel en de meeste granen. Deze koolhydraten kunnen door de darmflora onvoldoende worden verteerd. Het gevolg is dat er gisting en ontstekingen ontstaan in je darmen. Zetmeel zit veel in aardappelen (chips!), mais en tarwe. Graanproducten in de vorm van koekjes, pasta en pizza kun je beter vermijden. Betere koolhydraat keuzes zijn: volkoren rijst, zoete aardappelen, havermout, quinoa, amaranth, boekweit, fruit en hoe kan het ook ander: groenten.
  • Een volop vezels!
    Vezels houden de darm schoon, gaan verstopping tegen, zorgen voor een stabiele suikerspiegel en een langer verzadigd gevoel. Vezels zorgen er tevens voor dat de voedselbrij beter de darmen passeert. Wanneer we weinig vezels binnenkrijgen zal de voedselbrij de darmwand langzaam passeren en vaker rotten. Het advies is daarom ook om bij een eiwitrijke maaltijd ook groenten te eten vanwege de vezels die hierin zitten. Advies: probeer 30-40 gram voedingsvezels binnen te krijgen per dag. Vul eventueel aan met psylliumvezels of chia vezels. 1-3 theelepels per dag oplossen in een glas water. Vezels zitten bijvoorbeeld in: volkorenrijst, havermout, amaranth, quinoa, peulvruchten, noten, groenten en fruit.
  • Eet wat vaker de volgende groenten en fruitsoorten (prebiotica): 
    Zoete aardappel, bananen, pompoen, andijvie, witlof, artisjokken, knoflook en uien.
  • Voorkom ontstekingen in je darmen door:
  • Overweeg vaker het gebruik van omega 3. Deze zorgt voor een verminderde ontstekingsgevoeligheid. Veel darmklachten zijn gerelateerd aan ontstekingen in de darm. Omega 3 is veel te vinden in vette vis, als: makreel, sardine, haring en zalm en noten en zaden.
  • Overweeg het gebruik van groene poeders als chlorella of spirulina. Deze poeders werken sterk ontzurend en daarnaast absorberen ze afvalstoffen uit de darmen wat de kans op ontstekingen verminderd.
  • Gebruik wat vaker kruiden als curcuma en gember. Curcuma en wordt gezien als een van de sterkste natuurlijke ontstekingsremmers. Gember is vooral heilzaam voor de maag. Je kunt bijvoorbeeld wat gember raspen in heet water of samen in een kop groene thee gebruiken.
  • Gebruik wat vaker kokosvet of olijfolie. Deze vetten bezitten ontstekingsremmende eigenschappen.
  • Voeding met anti-bacteriele en anti-schimmel eigenschappen:
  • Gebruik vaker groenten als uien en knoflook. Los van het feit dat dit 2 supergroenten zijn die je lever helpen bij het detoxen helpen ze ook darmschimmels als candida te bestrijden.

Wil je meer weten? 

Plan dan een afspraak voor een Unieke Holistische Vitaliteitsscan zodat je van mij op maat gegevens krijgt.

Thamar Consult Delft, regio Den Haag, Rotterdam

Meten = Weten

Unieke Holistische Werkwijze & Vitaliteitsscan

Thamar Consult Delft, regio Den Haag, Rotterdam